top of page
< Back

BLASTED

Blasted on brittinäytelmäkirjailija Sarah Kanen ensimmäinen kokoillan näytelmä. Blasted kertoo kipeän rakkaustarinan sodan varjostamassa kaupunkiympäristössä – ei kuitenkaan Bosniassa vaan “kotona” Englannissa. Blastedin näyttämö on hotellihuone Leeds´ssa, jossa viinaan menevä Ian ja hänen hieman jälkeenjäänyt tyttöystävänsä Cate aikovat viettää romanttisen viikonlopun. Romantiikka on kuitenkin valovuosien päässä kun seksuaalinen väkivalta ja sota ottavat vallan.

KokoTeatterissa 9.11.2004- 21.1.2005.

BLASTED

Kritiikeistä:

“… Kanen esikoisteos, vuonna 1995 kantaesitetty Blasted on mestariteos. Se on julma kuvaus ihmisen raadollisuudesta ja hauraudesta, väkivallasta, joka Kanen omien sanojen mukaan vain tapahtuu ilman dramaattista nostetta. …Ylisaaren ohjaus on linjakas ja hyvä. Lopussa on mukana myös ripaus toivoa. Viimeinen näyttämökuva on riipaisevan kaunis. Henry Hanikka on aika treenatun näköinen ja maskuliinista energiaa säteilevä mies keuhkosyöpään kuolevan journalistiruipelon rooliin. Ilari Johansson on puolestaan maskeerauksen jäljiltä kuin b-luokan kauhuelokuvasta näyttämölle napattu zombi. Kumpikaan asia ei haittaa tippaakaan. KokoTeatterin lavastajat ja puvustajat ovat tehneet hyvää työtä. Toisaalta Blasted on näytelmä, jossa kaikki muu kuin hengästyttävä läsnäolo ovat toisarvoisia asioita. Hanikka näyttelee komeasti Ianin eli suomalaisittain Ilpon roolin. Näytelmän ja ilmeisesti koko KokoTeatterin sielu on Anna Veijalainen. Veijalainen tekee huikean roolin näytelmän lapsekkaana Catena…”
– Etelä-Saimaa, 14.11.2004, Matti Saarela: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää rakkaudesta!

“… Eniten karjuu Henry Hanikka toimittajatappajana, Anna Veijalainen aika epämääräiseksi sutturaksi jätettynä naisena kuitenkin vähemmän. Ilari Johansson lienee terroristina ja muita hillitympänä eniten oikeilla jäljillä. Mitään siitä, mitä nähtiin viime kesänä Tampereella Schauspielfrankfurtin paljaassa, tarkassa ja intensiivisessä saman näytelmän Zerbombt-tulkinnassa, KokoTeatterin Blastedista ei löydy. Se puhuu kauheita, mutta mikään ei ole oikeasti blasted, räjäytetty, rikottu. Teatteri jää punaisten plyysiensä ja kolmen lavasteseinänsä umpioon. Ei mahda mitään…”
– Helsingin Sanomat, 11.11.2004, Jukka Kajava: Sarah Kane -tulkinta kolmen seinän umpiossa

“…Anna Veijalaisen johtama KokoTeatteri on toiminut Helsingissä vuodesta 1997. Se tuottaa tanssiteoksia ja uutta dramaa sekä Suomesta että englanninkieliseltä alueelta. Teosten yhteinen nimittäjä on tuntoherkkyys yhteiskunnan pinnanalaisten muutosten suhteen. Koko on älykköteatteri niin kuin Q oli 90-luvun alussa ennen yleisöläpimurtoaan. …Kane kirjoittaa elokuvamaisia tiivistyksiä, jotka olisivat kotonaan Clint Eastwoodin länkkäreissä. Ylisaari ei kaivele niistä pakahduttavan paljon merkityksiä, vaan esittelee henkilöt niin kauniina kuin nämä itsensä näkevät. Sitä karmeampi on sitten heidän murtumisensa. Se pätee etenkin Veijalaisen yksinkertaiseen Katiin, jonka Minka Heino on maskeerannut Britney Spearsin näköiseksi. Veijalainen näyttelee tomeraa pikku rehtiyttä niin vakavasti, että työssä kiteytyy ihmisarvo…”
– Satakunnan Kansa, 11.11.2004, Matti Linnavuori: Vain hävinneet antavat anteeksi

“…KokoTeatterin ensi-iltayleisö on hämmentynyt englantilaisen Sarah Kanen kirjoittaman Blasted näytelmän päätyttyä. Pitäisikö tälle taputtaa? Hurrata? Sami Ylisaaren ohjaus on hyvä, Metti Nordinin lavastus on hieno, kolmen näyttelijän suoritukset ovat loistavia. …Räjähtävä näytelmä on suorapuheisesti sodanvastainen. Näytännön jälkeen taputuksiin kyllä ryhdyttiin: hienolle teatterityölle. Minkäänlainen sovitus ei saa tähän onnellista loppua. Sellaiseen ei ikinä päädytä tarinan kuvaamassa todellisuudessakaan…”
– Ilta-Sanomat, 11.11.2004, J.T.Laakso: Kohunäytelmä Blasted järkyttää


Taustaa:

Blasted on Kanen esikoisnäytelmä ja se kantaesitettiin Royal Court Teatterissa Lontoossa 1995.

Sarah Kane (3.2.1971-20.2.1999) on yksi modernin näytelmäkirjallisuuden kiistattomia merkkihenkilöitä. Kane ehti kirjoittaa elämänsä aikana viisi kohua aiheuttanutta näytelmää, joiden vaikutus nykynäytelmäkirjallisuuteen on merkittävä. Nämä näytelmät ovat kiertäneet teattereiden näyttämöitä ympäri maailmaa.

Blasted on toinen KokoTeatterin Sarah Kane -tuotanto. Ensimmäinen oli Cleansed vuonna 2001.

bottom of page