HOMO SECUNDUS – SEKUNDAIHMINEN
Homo Secundus – Sekundaihminen Eli Marxin kosto
Homo Secundus on musiikkipitoinen, liikunnallinen näytelmä, joka sisältää humoristisia yhteiskunnallisia kannanottoja. Se sisältää myös vakavia syytöksiä vallitsevia oloja kohtaan, sekä siemeniä radikaaliin ajatteluun.
Esityksen fiktio sijoittuu ongelmalähiöön, kuumimpaan muotimaailmaan, piilokojuun sekä kollektiivisiin surrealistisiin uniin.
KokoTeatterissa 12.-18.8.2020
Homo Secundus on sanaleikki, joka tarkoittaa joko toista ihmisen jälkeen tulevaa parempaa versiota ihmisestä, tai vaihtoehtoisesti sekundaihmistä eli jonkinlaista toisen luokan kansalaista.
Alaotsikko Marxin kosto liittyy taas siihen, että kommunisminkin isänä tunnettu Karl Marx sanoutui elinaikanaan irti marxilaisuudesta, ennusti Neuvostoliiton tuhon jo ennen sen syntyä, ihaili Yhdysvaltoja ja suunnitteli sinne muuttoa. Mikään historiassa ei ole aivan sitä miltä se näyttää.
Homo Secundus on Tanssiteatteri Tsuumin, Tanssiteatteri Minimin jaTeatteri Telakan yhteistuotanto.
–
Homo Secunduksen ehdoton vahvuus on yhteistyö, joka laajenee tematiikasta ikäjakaumaan sekä erilaisiin ruumiisiin. Homo Secunduksen utopian voi nähdä myös yhtenäistävänä satuna ihmisestä. Rakkaus ei kuulu vain hyville tai huonoille ihmisille vaan kaihtaa lokerot. Se eheyttää sillä lämmöllä, jolla elävät ihmiset meille sadun kertovat.
★★★★ Maria Säkö, Helsingin Sanomat
–
Homo Secundus – Sekundaihminen kertoo yhteiskuntamme epäkohdista ja ihmisyyden vaikeudesta. Ihmisyyden, joka on tuon nimenomaisen yhteiskunnan rakentanut. Ihmisyyden ydin on rakkaudessa ja siksi kyseessä on nimenomaan rakkausnäytelmä.
★★★★ Hanna Telakoski, Kulttuuritoimitus
–
Näytelmän parasta antia ovat hetkittäin kunnolla lentoon lähtevät dialogit ja tanssikohtaukset. Puumalainen ja Korja-Paloniemi ovat erinomaisia tanssijoita ja tuovat näytelmään samaan aikaan huumoria ja tulkintaa. Myllylän ja Puumalaisen kohtaus piilokojussa lähiön puistossa on hulvaton.
★★★ Stina Alapirtti, Aamulehti
–
Homo Secundus on hauska, päällekäyvä ja provokatiivinen performanssi ajastamme – Ajatuksia herättäneen esityksen kivijalkoja olivat oivaltava koreografia ja upea näyttelijäntyö
Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja -blogi
–
Teoksen ensi-ilta oli Tampereella, Teatteri Telakalla 27.9.2019.
Esitystä ei suositella alle 13-vuotiaille.
Esityksen kesto: 2 tuntia 50 minuuttia sisältäen väliajan