top of page
< Back

TANGOLAULAJA

Tangolaulaja on lämminhenkinen kertomus kahdesta viidenkympin kieppeille ehtineestä surkuhupaisasta ystävyksestä, Tucosta ja Sebastianista. Tuco on linnoittautunut huoneeseensa, uskoen jääräpäisesti pääsevänsä laulamaan televisioon. Hän harjoittelee kuumeisesti ja odottaa hänelle luvatun bändin saapumista. Tucon perhe pyytää tämän vanhaa ystävää Sebastiania auttamaan, jotta Tuco luopuisi epärealistisista haaveistaan.

KokoTeatterissa 18.3.-9.4.2009.

TANGOLAULAJA

Reilun tunnin mittaisessa näytelmässä Tucon ja Sebastianin välillä käydään läpi haaveet ja pettymykset, eletty ja elämätön elämä ja usko tulevaisuuteen. Esityksen tyylilaji on koomillinen tragedia. Tangolaulajan alkuperäisteksti “El Acompañamiento” on argentiinalaisen Carlos Gorostizan käsialaa.

Puoliajan jälkeen esitettävä tangokonsertti (10 kappaletta) kertoo samasta laulun keinoin. Rakastamisesta, onnesta, vihasta ja pettymyksestä. Setissä on mm. tangot Volver, Uno, Viejo smoking ja Madreselva. Laulut kuullaan suomenkielisinä. Konsertti kestää noin 40 min.

Tangolaulaja on KokoTeatterin ja näyttelijäosuuskunta Koitoksen yhteistuotanto.


Kritiikeistä:

”… Illan varsinainen pihvi, sokeri ja suola tulevat vasta väliajan jälkeen: konsertti. Siinä muhkeaäänistä Asko Sahlmania säestää kunnollinen, osaava tango-orkesteri: viulu, bandoeon, kaksi kitaraa. Musiikkina soivat pääosin Carlos Gardelin intohimon ja tuskan täyteiset, pakahduttavat tangot. Musiikki vaatii laulajaltaan paljon, mutta Sahlmanilla on mistä ottaa…” -Outi Lahtinen, Helsingin Sanomat 22.3.2009

”… Sahlman näyttää tunteiden äkillistä vaihtelua ja monimuotoisuutta, mutta ei vie huomiota näyttelijän keinoihin, vaan roolihenkilön sielunsyövereihin. Hänen Tuconsa on röyhkeä, leikillinen, epätoivoinen, uhmakas. Sahlman tekee vaihtelun muuttamalla nopeuttaan liikkeessä, puheessa ja ilmeissä. Hän ei selitä eikä edes näytä Tucon psykologiaa, vaan osoittaa hahmon eettistä ulottuvuutta. Suurtyö!” -Matti Linnavuori, Satakunnan kansa, 21.3.2009

bottom of page